איבוד הקסם של ליגת האלופות

מאת רונאל רוזנברג

בשנים האחרונות אני מרגיש שהקסם של ליגת האלופות אבד. כלומר, היא כבר לא מעניינת ומרגשת כמו פעם, החל משלב הבתים ועד השלבים הגבוהים של המפעל. ניסיתי לחשוב מה גורם לכך ועלו בפניי מספר סיבות.

שינוי הדרגים לפי אלופות מדינה ולא לפי ניסיון אירופי

עד עונת 2015/16, הקבוצות היו מדורגות לפי ניסיונן האירופי. אם הקבוצה הצליחה באירופה, גם אם היא לא לקחה אליפות, היא תהיה בדרג א'. לקראת עונת 2015/16 הודיעה אופ"א שהיא משנה את שיטת הדירוג, כך שבדרג א' של שלב הבתים יוצבו אלופות שבע הליגות הטובות באירופה (ספרד, אנגליה, איטליה, צרפת, גרמניה, פורטוגל ורוסיה) וקבוצות שלא זכו באליפות מדינתן ידורגו בדרג ב' או אפילו ג'.

למשל בעונה הנוכחית, קבוצות כמו לסטר וצסק"א מוסקבה הוצבו בדרג א' כי הן אלופות מדינה. לעומתן, מונאקו הוצבה בדרג ד' (!) וסגנית אלופת איטליה, נאפולי, הוצבה רק בדרג ב'. כול הדבר הזה גורם למשחקים לא מעניינים ובתים חלשים, כמו :צסק"א, טוטנהאם, לברקוזן ומונאקו.

יכול להיות גם מצב של בית עם שתי קבוצות על, כששתי הקבוצות האחרות בבית לא מהוות פקטור משמעותי לעליה לשמינית הגמר ולכן הבית גמור עוד לפני שהתחיל. לדוגמה: פ.ס.ז, ארסנל, לודוגורץ ובאזל או באיירן ואתלטיקו לעומת איינדהובן ורוסטוב.

רק שכאן זה לא נגמר והשינוי משפיע גם על השמינית: לברקוזן לא קבוצה שמתאימה לשמינית ולכן הובסה ע"י אתלטיקו. לסטר הגיעה לשמינית רק בגלל שזכתה בבית קל (למרות שעברה את סביליה).

גביע ליגת האלופות
ליגת האלופות. לא מה שהיה. קרדיט תמונה: UEFA Champions League Facebook Page

העמקת הפער בין הקבוצות באמצעות כסף

בעידן הנוכחי, אין כמעט שחקנים שנשארים בקבוצתן הרבה שנים כמו ג'רארד וטוטי. לכן לקבוצות שהן לא ברצלונה, ריאל ובאיירן, קשה לשמור על שחקנים ברמה גבוהה. זה שגורם להתחלשות הקבוצות במעמד הנמוך ויצירת פער בין הקבוצות. זה מתבטא בכך שלקבוצות בדרגים הנמוכים אין את האיכות להתמודד עם הקבוצות בדרגים הגבוהים (נאפולי נגד ריאל מדריד, יובנטוס נגד פורטו). בעבר יכולנו לראות מקרים בהם מונאקו הדיחה את ריאל מדריד (2004), לה קורוניה הדיחה את מילאן הגדולה ועוד.

היעדר קבוצות אנגליות בשלבים הגבוהים

אין מה לעשות, המשחק היפה ביותר הוא של הליגה האנגלית ועצם זה שאין קבוצות אנגליות מוריד ברמת המשחק ובעניין. ברבע הגמר השנה התמודדה רק אנגליה אחת (לסטר), כשברבע הגמר של עונת 2007/8 התמודדו ברבע הגמר ארבע קבוצות אנגליות.

מנצ'סטר יונייטד
הקבוצות האנגליות חסרות. קרדיט תמונה: Manchester United Facebook Page

היעדר מגוון זוכות

בשנים האחרונות אותן קבוצות מגיעות לחצי הגמר או אפילו לגמר (אתלטיקו נגד ריאל) וזה מוריד את העניין מהמשחק שמשוחק שוב ושוב. משנת 2014 כול הזוכות היו ספרדיות (ברצלונה וריאל) ושנה קודם לכן באיירן זכתה. בעבר למשל, מ-2003 ועד 2008 זכו: פורטו, ליברפול, ברצלונה, מילאן ומנצ'סטר יונייטד לעומת 5 השנים האחרונות(2017-2012) שזכו: צ'לסי, באיירן, ריאל, ברצלונה וריאל. לצערנו אנחנו מתקרבים לניפוץ הסטטיסטיקה שקבוצה לא זכתה פעמיים ברציפות בליגת האלופות.

צורת משחק זהירה נגד "הגדולות"

ראינו את הגומלין של פ.ס.ז נגד ברצלונה. פריז לא הזכירה את אותו משחק בפארק דה פראנס, השחקנים שיחקו באופן זהיר וחששו מהתפרצות של בארסה. בדיוק כאן הייתה הבעיה. קבוצות מפחדות לשחק את המשחק שלהן מול קבוצות שנחשבות טובות מהן, אבל זה רק פוגע בהן. יובנטוס הפיקה מהמפגש הזה לקחים, עשתה ההפך מפריז וגם הצליחה. ב-2005/6 בנפיקה העיפה את אלופת אירופה ליברפול כבר בשמינית הגמר!

 

התייחסות בתקשורת רק לגדולות בהפסדים ובניצחונות

התקשורת מנהלת את חיי היומיום שלנו ומציגה לנו את מה שחשוב מבחינתה. כנראה שמה שחשוב מבחינתה זה בארסה וריאל. אחרי הניצחון של יובנטוס על ברצלונה, ראינו בעיקר כותרות שמתייחסות להפסד של ברצלונה מאשר לניצחון של יובנטוס. באותו משחק הפרשנים, אם אפשר לקרוא להם ככה, אמרו שזה לא משחק גדול של יובנטוס, למרות שניצחו 3-0 את אחת מאימפריות הכדורגל. אנחנו כמעט ולא מקבלים חשיפה לסיפורים של שחקנים וקבוצות מחוץ לרדאר, בגלל זה המשחקים נהיים פחות מעניינים כי אנחנו מכירים רק צד אחד ולא יודעים את החוזק של הצד השני.

יובנטוס בדרך לגמר
יובנטוס הפיקה לקחים ובדרך לגמר. קרדיט תמונה: Juventus Facebook Page

ההעפלה הקלה יותר של קבוצות קטנות

בעבר, לקבוצות כמו מכבי ת"א, מאריבור, פרטיזן בלגרד ועוד, לא היה קל להגיע לשלב הבתים וזה נתפס כהישג שיא. לפני כמה שנים, אופ"א החליטה שהיא משנה את שיטת ההעפלה לשלב הבתים ומחלקת את הקבוצות במוקדמות לאלופות ולא אלופות. בקבוצת האלופות אפשר למצוא למשל את מכבי ומאריבור כאמור ובקבוצת הלא-אלופות אפשר למצוא קבוצות כמו ויאריאל ,מונאקו ומנצ'סטר סיטי.

בעבר קבוצה קטנה יכלה לפגוש כל קבוצה אחרת בשלב הפלייאוף, לכן היה לה קשה יותר. אבל עכשיו היא יכולה לפגוש רק קבוצה שהיא אלופת מדינה, ומשום שאלופות הליגות הגדולות מקבלות כניסה אוטומטית לשלב הבתים, אין כמעט אפשרות להיפגש עם קבוצה בלתי עבירה. כך מגיעות לשלב הבתים קבוצות קטנות שאין להן יותר מדי מה לעשות במפעל וגורמות ללקיחת נקודות קלה ומשחקים לא מעניינים של התקפה מול בונקר.

 

ליגת האלופות הייתה לדעתי מרגשת ומותחת יותר בעבר ואני מאמין ורוצה שעוד נחזור לתקופות מעניינות שירתקו אותנו למסך. מי יודע, אולי חזרתן האפשרית של ליברפול ומנצ'סטר יונייטד בעונה הבאה ואולי בעתיד גם מילאן שנרכשה לא מזמן, תחזיר לליגת האלופות את הקסם שאבד לה.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח