אורנשטיין, צא לנו מהכדורגל!

תוך קצת יותר מחצי שנה, השופט אורנשטיין עולה שוב לכותרות הספורט בארץ. זוהי הפעם השנייה שהוא מתעמר בהתאחדות לכדורגל. במאי הוא דחה החלטה של בית הדין של ההתאחדות, שהרחיק את שוער מכבי תל אביב, פרדראג ראייקוביץ' (לאחר שהאחרון דחף את מאמן בני סכנין, יוסי אבוקסיס) לשלושה משחקי ליגה, באמתלה אומללה שלא היה תרגום לשפתו של השוער. היום החליט השופט אורנשטיין לעכב את הורדת הנקודות להפועל תל אביב, על אף שהתקנון אומר בפירוש, שקבוצה שהולכת להקפאת הליכים/פירוק "תיקנס" בהפחתת 9 נקודות ליגה, על מנת לפצות על היתרון הלא ספורטיבי שהיא קיבלה.

את הדחייה בהפחתת הנקודות ביקשו נציגי הפועל תל אביב, בכדי שההפחתה לא תפגע בסיכוי למצוא רוכש, ובכסף שישלם. בשתי הפעמים המדוברות, ניתן לראות איזשהו הגיון תאורטי בפסיקות של השופט, אך ברור לכל אוהד כדורגל, שהן בפירוש לא צודקות. לא ניתן תמיד לשפוט את ליגות הספורט בכלים משפטיים רגילים, ועל כן כונן בית הדין של ההתאחדות, שמטרתו היא לדאוג לשמור על הסדר הספורטיבי, ולהעניש את אלו שמפריעים לו. אמנם, הפועל תל אביב צודקת בטענתה שהפחתת הנקודות פוגעת בסיכוייה למצוא רוכש, בוודאי אם תרד ליגה כתוצאה מכך, אך אוהדי הספורט צריכים לשאול את עצמם, האם שרידותה הנוכחית של קבוצה מסוימת צריכה להיות בתחילת סדר העדיפויות, או שמנהל תקין ושוויון ספורטיבי צריך להיות בראש מעיינינו?
למעשה, הפועל תל אביב זכתה ביתרון לא הוגן על שאר הקבוצות פעמיים. פעם אחת כשקנתה בלי חשבון, מבלי להיות בעלת יכולת לעמוד בהתחייבויות שלה, וכך התחזקה יותר מקבוצות אחרות ששמרו על תקציבים מאוזנים, ופעם שנייה כשהוקפאו לה החובות היום, והיא רשאית לפעול כקבוצה ללא חובות בקניית ומכירת שחקנים בינואר, דבר שקבוצות אחרות שבבעיות כלכליות אינן יכולות.

השופט אורנשטיין

בשלב זה חשוב להזכיר, כי בליגות רבות בעולם קיים החוק של הורדת נקודות במקרה של הקפאת הליכים/פירוק, זו לא המצאה של ההתאחדות הישראלית. החוק קיים מחד כדי לקיים הגינות ספורטיבית, ומאידך כדי למנוע מקבוצות להגיע מהר מדי להקפאת הליכים. הפסיקה היום יכולה להסיר את החשש הזה, וקבוצות עלולות לפעול בלי חשבון כי הן ידעו שבסוף נמצא קרש הצלה בדמות בית משפט אזרחי. ידידי עו"ד בועז סיטי, מומחה למשפט ספורט, מציין כי אלו לא שני המקרים היחידים בהם פסק אורנשטיין בניגוד לבית הדין של ההתאחדות. ב-2010 הורחק אייל ברקוביץ' מקורס הפרו בעקבות התנהגות לא הולמת במהלך משחק נוער, והשופט אורנשטיין הפך את ההחלטה, בנימוק של פגיעה בחופש כבוד האדם וחירותו. עוד מוסיף סיטי, "אם בפעמיים הקודמות ניתן היה לייחס את קבלת הערעור לפגמים בהליך ובזכויות של הנתבע, כעת, אין כאן עניין של זכויות יסוד; אין כאן עניין של הליך הוגן. יש כאן רק התערבות בוטה, ולא מוצדקת, בתקנוני ההתאחדות לכדורגל. צעד אחד נוסף בדרך למותה של האוטונומיה של גופי הספורט."

נדמה שהפעם כולם תמימי דעים שהשופט אורנשטיין פנה בנתיב שאף אחד לא ציפה לו, וכי עלולות להיות להחלטה השלכות הרסניות, שספק אם יהיה ניתן להילחם בהן. לא עברו מספר שעות מההחלטה, וכבר בעלי מכבי נתניה, שהתחילה את העונה עם מינוס 9 זכר לפירוק אותו עברה, איים לפנות לבית המשפט כדי להחזיר את הנקודות, במידה ולא יופחתו הנקודות להפועל תל אביב. גם קבוצות אחרות כמו הפועל פ"ת והפועל כפ"ס שנפגעו בעבר, עלולות לנקוט בקו דומה, ולהביא את הכדורגל הישראלי לסחרור. ההתאחדות כבר הודיעה שהיא שוקלת לערער על ההחלטה לבית הדין העליון, ולקבוצות נותר לחכות ולשמוע מה תהיה פסיקתו, בינתיים הנקודות נשארות במאזנה של הפועל תל אביב.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח