אהבה על הדשא – על זוגיות וכדורגל

יוני 2014, משחק פוטבול אוסטרלי מול עשרות אלפי צופים באצטדיון אתיחאד במלבורן. במהלך ההפסקה, מאבדת אחת הצופות את חברתה ונעצרת ליד דוכן מרצ'נדייז בכדי לחפש אותה. מולה נעמד בחור, שככל הנראה איבד גם הוא, לרגע, את חבריו, בדרכם לקנות שתיה. המבטים מצטלבים, ולא מפריעה לכך העובדה ששניהם לובשים חולצות של קבוצות יריבות. הגבר מתנצל על החולצה ומסביר שהגיע עם חברים ושהוא אינו אוהד של אף אחת מהקבוצות. אחרי שיחה קצרה והחלפה זריזה של מספרי הטלפון שלהם, הם חוזרים לשבת עם חבריהם האבודים. כעבור כשנתיים – הם חוזרים לאצטדיון, הפעם בכדי להתחתן, ממש מול אותו הדוכן!

 חתונה

סיפור זה אינו סיפור ההיכרות היחיד הנוגע לאצטדיון ספורט. זהו גם אינו הסיפור היחידי על זוג שהתחתן באצטדיון – חתונה נוספת נערכה באצטדיון הכדורגל של קבוצת סטוק סיטי האנגלית, בו במסגרת תוכנית "חתונה בהפתעה" הפתיע החתן את ארוסתו. האירוע קיבל גוון משעשע כאשר הזוג יצא להקפת ניצחון סביב המגרש, בעוד עשרות אלפי האוהדים שרים להם את שיר העידוד האנגלי "אתם לא יודעים מה אתם עושים" ובנוסף לכל – המשחק גם הסתיים בהפסד של הקבוצה המקומית לטוטנהאם. נקווה שחיי הנישואין שלהם מאירים להם פנים קצת יותר.

אם כך, אצטדיוני הספורט בעולם, והכדורגל בפרט, משמשים כיום מקום מפגש חברתי וזוגי לכל דבר. חברת NBC זיהתה זאת כאשר פיתחה אפליקציה להיכרויות המאפשרת איתור אוהדים ואוהדות לפי קבוצת כדורגל אהובה, מיקומים של ברים לצפייה במשחקים ועוד. הדבר מתאפשר לאור השינוי שעובר קהל האוהדים בארץ ובעולם המאפשר לקהלים של נשים וילדים להשתלב בחוויית הצפייה במגרשים כחלק אינטגרלי מקהל האוהדים של הקבוצות השונות. אולם, ידוע כי האהדה לספורט, במיוחד כאשר מדובר באוהדים מושבעים המשקיעים זמן וכסף בקבוצתם, עלולה לגרום לבעיות בחיי הזוגיות והנישואין.

תופעת "אלמנת הפוטבול" (NFL widow) מתייחסת ל"אובדן" בן הזוג בזמן עונת הפוטבול האמריקנית, בשל העובדה שהגבר כבר אינו לוקח חלק בפעילויות זוגיות או משפחתיות ומעדיף להתרכז במשחקי הפוטבול של קבוצתו המועדפת. במחקר ראשון מסוגו שנערך במצרים, בה אחוז הגירושין הוא מהגבוהים בעולם בערבי, נמצא, כצפוי, שככל שהבעל צופה בתדירות גבוהה יותר במשחקי כדורגל, ובמיוחד בקרב זוגות נשואים טריים בהם האישה אינה מתעניינת בספורט, כך עולה הסיכוי לגירושין. אחוזי הגירושין נטו לעלות ולרדת במקביל לפעילות של עונת הכדורגל הסדירה. מהמחקר עלה שהסיבה המרכזית להתמכרות קשה של הגברים לצפייה במשחקי כדורגל היא אחוזי האבטלה הגבוהים במדינה, כאשר ההוצאות הכרוכות במשחקים, נסיעות, ולעיתים אף הימורים, גורמים לפגיעה קשה בחיים הזוגיים והמשפחתיים.

מחקר דומה נערך בניגריה ועסק באהדה של הגברים המקומיים לקבוצות אירופאיות מובילות המשתתפות בליגת האלופות. מהמחקר עלה כי הפסדים הובילו בקרב הגברים לירידה בתיאבון, התנהגות אגרסיבית, קונפליקטים זוגיים וחוסר תקשורת. ניצחונות הובילו, כצפוי, לשיפור במצב הרוח של הגברים, קניית מתנות לבנות זוגם ולקשר ותקשורת טובים יותר. עוד עלה מהמחקר כי צפייה מחוץ לבית הביאה לסיכויים גבוהים יותר לשתיית אלכוהול והתהוללות. התוצאה היתה שנשים רבות הפכו לחובבות כדורגל בעצמן, או ויתרו על קבוצתן האהובה בכדי להפחית חיכוכים, ואף הפכו לצופות בעצמן בכדי להעלות את התדירות של צפייה משותפת בבית.

גירושין בספורט
Credit to static.pexels.com

עם זאת, מעניין לגלות שבתקופות של תחרויות אינטנסיביות, דוגמת אליפות העולם בכדורגל, ישנה ירידה חדה באחוזי הגירושין. במהלך מונדיאל 2010 בדרום אפריקה, ירדו אחוזי הגירושין באנגליה ובווילס בכ-36%. מומחים טוענים כי אחת הסיבות היא שבתקופות כאלו מתפתחת תבנית זוגית של אמא ובן, ובה דאגה של בת הזוג להרגלי התזונה והשינה של בן הזוג, עד כדי התייחסות אל בן הזוג כנער בגיל ההתבגרות. יתרון נוסף התגלה בגרמניה, אשר אירחה את מונדיאל 2006, כאשר לאחר כתשעה חודשים מתום התחרות עלו שיעורי הילודה במדינה בכמעט 30 אחוזים! תופעת בייבי-בום דומה נצפתה לאחרונה באיסלנד, בה דיווחו בתי החולים במדינה על שיא במספר הלידות, בדיוק בסופ"ש בו מלאו תשעה חודשים לנצחונה של הנבחרת המקומית על נבחרת אנגליה במסגרת משחקי יורו 2016. אולם, חשוב לציין שלאותן אליפויות עולם ישנם גם צדדים שליליים: השילוב בין הריגוש והמתח מתוצאות המשחקים בתחרויות אינטנסיביות אלו ובין צריכת אלכוהול, נמצא כקשור לעלייה בדיווחים על אלימות משפחתית באנגליה. מחקר אשר כיסה את תחנות המשטרה של כמעט 80% מהאוכלוסייה המקומית, גילה כי תוצאות של הפסד, ובמפתיע גם תוצאות ניצחון של הנבחרת האנגלית, הביאו מיידית לעלייה חדה בשיעור הפניות למשטרה בגין אלימות במשפחה. רק בימים בהם נבחרת אנגליה סיימה את משחקה ללא הכרעה, לא היתה עלייה מובהקת ביחס לשיעור הפניות הממוצע. גם בהודו מדווחים עורכי הדין המקומיים המתמחים בגירושין על תקופה "מוצלחת" לעסקים, בעונה בה משחקי ליגת הקריקט המקומית מתנגשים עם שעות הפריים-טיים בהן מוצגות אופרות הסבון הפופולריות ואחוזי הגירושין במדינה עולים בחדות.

אחד התהליכים המעניינים המתרחשים בשנים האחרונות הוא תהליך ההשתלבות של בנות המין הנשי בענפי הספורט השונים, הן בהשתתפות פעילה במסגרות ספורטיביות, והן באהדה פעילה לקבוצות ספורט בארץ ובעולם. מחקר שהתמקד באוהדות ברזילאיות מציג מאפיינים שונים של השתתפות הולכת וגוברת מצד הנשים – מהזדהות עם המועדון, האופי הדתי של העידוד (שירה, אמונות תפלות), דרך ההיבט הצרכני של רכישת מרצ'נדייז ותלבושות, ועד לחשיבות שיש לאהדה במסגרת מערכות היחסים שלהן. המעורבות הנשית נצפית כיום גם בישראל, דוגמת מחאתן של כ-600 אוהדות של קבוצת הפועל באר שבע במשחק בו אירחה את קבוצת ספרטה פראג במסגרת הליגה האירופית, במסגרתה מחו האוהדות בפני שוער הקבוצה האורחת שהשמיע הערות שובניסטיות כנגד שופטת ממין נקבה, ואף נענש על כך במסגרת המועדון. דוגמא קיצונית יותר ניתן למצוא ברוסיה, שם מתאמנות נערות מקומיות בקרבות רחוב לקראת מונדיאל 2018 שייערך במדינה. עם זאת, חשוב לזכור שיציעי הכדורגל עדיין מכילים קריאות ושירים סקסיסטיים ושובניסטיים. במחקר שנערך בזימבאבואה בקרב אוהדות כדורגל, נראה כי ישנן מספר אסטרטגיות להתמודדות של האוהדות עם אירועים מסוג זה: חלקן מצטרפות לשירה, חלקן בוחרות לשבת ביציעים שקטים וידידותיים יותר, וחלקן אף מתעמתות עם האוהדים הגברים. תהליך דומה מתרחש בקרב אוהדים ואוהדות מהקהילה הלהט"בית, אשר בעבר נמנעו לחלוטין מהפגנת חיבה בפומבי באצטדיוני ספורט, וכעת מתקבלים ללא יחס עוין ולעיתים אף ביחס אוהד ומעודד בחלק מהמדינות, דוגמת ארה"ב או פורטוגל.

נשים וספורט
Credit to staticflickr.com

מחקרים עדכניים מעלים כי כיום תופעת "אלמנת הספורט" אינה נפוצה כבעבר. מסקרים שנערכו עולה כי גם כאשר ישנו אירוע משפחתי או חברתי שנקבע מראש, רוב אוהדי הספורט והכדורגל דווקא לא דוחים אותו, אלא מוצאים פתרונות יצירתיים דוגמת צפייה בסלולרי, או אפילו הקלטה והתנזרות מאמצעי תקשורת בכדי לא לדעת את התוצאה הסופית. כמו כן, נראה כי בשנים האחרונות הולך וגדל מקומה של אהדת קבוצות ספורט במסגרת מערכות יחסים רומנטיות – ממחקר בנושא עולה שגברים בעלי אהדה לספורט נוטים לחבב נשים בעלות אהדה דומה. מסקר שנערך ע"י JDate בקרב רווקים מישראל עולה כי מעל 60% מהרווקות תהיינה מוכנות לצאת לדייט עם אוהד "שרוף", ורק 18% מהרווקות לא תהיינה מוכנות לצפות במשחק כדורגל עם בן זוגן. רובם המוחלט של הגברים והנשים מוכן לצאת לדייטים בתקופת אליפות העולם בכדורגל, וההפתעה – 17% מהנשים פתוחות לרעיון של דייט שכולל צפייה במשחק כדורגל, לעומת רק 9% בקרב גברים שככל הנראה עדיין תופסים את פעולת הצפייה במשחקי כדורגל כגברית.

סקר דומה שנערך בקרב 1,400 רווקים בארצות הברית, העלה כי בקרב צעירים ישנה חשיבות לעובדה שהאהדה לספורט תהיה משותפת לשני בני הזוג. 25% מהצעירים אף טענו שבן/בת הזוג חייבים לאהוב ספורט. עוד עולה מהסקר כי 60% מהגברים ו-43% מהנשים מעוניינים בבני זוג אשר יצפו איתם במשחקים מדי פעם. 45% מהנשאלים אמרו שישמחו לצאת לאירוע ספורטיבי לדייט הראשון, כאשר נשים, בדומה לסקר שנערך בישראל, היו נלהבות יותר מגברים. מסקרים שנערכו בקרב זוגות נשואים, עולה כי בעת ויכוח על צפייה בטלוויזיה, לרוב הזוג מתפצל לצפייה בשני מכשירים שונים, כאשר לרוב הנשים הן אלו אשר הולכות לצפות במסך השני. כמו כן, גם גברים וגם נשים אינם רוצים לדבר על נושאים אישיים או זוגיים בזמן המשחק. מחקר נוסף העלה כי לאחר הנישואין ישנה עליה בהשתתפות של נשים נשואות באירועי ספורט, כך שניתן לראות בהחלט פעילויות אלו כבילוי זוגי לגיטימי.

מן הסתם, גם לכדורגלנים עצמם ישנה השפעה רבה של עיסוקם המקצועי על הזוגיות. מעבר לאילוצי הקריירה אשר דורשים לרוב מעברי דירה מרובים, אינטנסיביות ולחץ, כמו גם פציעות פיזיות ונפשיות, זהו אחד המקצועות היחידים בעולם בהם "הבוס" יכול להתערב במתרחש בחדר המיטות. במהלך מונדיאל 2014 שנערך בברזיל, פורסמו הנהלים לקיום יחסי מין בקרב שחקני הנבחרות השונות, זאת בשל התפיסה שהימנעות מיחסי מין לפני משחקים תורמת לשימור האגרסיה ובכך שיפור בביצועים על המגרש (על אף שבמחקר שכלל בדיקות חמצן וכוח אירובי לא נמצא הבדל מובהק בין נבדקים שקיימו יחסי מין בלילה לפני ובין אלו שלא, כאשר כיום סוברים שהסיבה נעוצה בכלל במחסור בשעות שינה ולאו דווקא בקיום או אי-קיום יחסים לפני פעילות ספורטיבית). מהנהלים שפורסמו עולה כי לשחקנים האנגלים אין מגבלות, בניגוד למונדיאל 2010 בו הותר לשחקנים להיפגש עם בנות זוגם רק אחרי משחקים. לגרמנים אסור לקיים יחסי מין רק בלילה שלפני משחק, כמו גם הספרדים. בברזיל מותר, בתנאי שנמנעים מאקרובטיקה מיותרת. לניגרים מותר רק לנשים להצטרף למסעות הנבחרת, לא לחברות. למי אסור לקיים יחסי מין במהלך תקופת המונדיאל? לשחקני נבחרות צ'ילה, מקסיקו, רוסיה, בוסניה-הרצגובינה, קמרון, וגם לשחקני נבחרת גאנה.

מסקר של חברת דורקס עולה כי גם בקרב אוהדי כדורגל ישנה ירידה בתדירות בתקופת המונדיאל – הסקר גילה שבזמן המונדיאל 40% מהגברים יעדיפו לראות משחק מאשר לקיים יחסי מין עם בנות זוגם. 27% חושבים על כדורגל בזמן סקס, ו-42% ינסו "לזרז עניינים" בכדי לצפות במשחק כדורגל. תמונה זו עומדת בניגוד לבייבי-בום שנצפה בגרמניה או איסלנד, ככל הנראה בגלל שהאחראים על גל הילודה, מן הסתם, לא היו לקוחות של מוצרי החברה… מצד שני, אולי המחשבה על כדורגל העלתה את שיעורי הפריון בתקופה זו, לכו תדעו.

אם כך, נראה כי כיום ההשתתפות הפעילה בצפייה באירועי ספורט וכדורגל בפרט, בין אם בבית מול מסך הטלוויזיה ובין אם ביציעי האצטדיונים ההולכים והופכים ידידותיים יותר, הופכת להיות חווית בילוי זוגית ומשפחתית לכל דבר. בני המין הגברי אינם מחזיקים עוד בבלעדיות על התחום הספורטיבי – ולראייה, כיום ישנן נשים שהצטרפו למועדון הגברי של בעלי קבוצות כדורגל, דוגמת אלונה ברקת מבאר שבע או קתרינה ליבר מסאות'האמפטון. האהדה לקבוצות כדורגל הופכת לתחביב זוגי, ולכם, הרווקים והרווקות, ישנה האפשרות לוותר על בית הקפה השכונתי ולצאת לדייט באחד מאצטדיוני הכדורגל בארץ. אולי תיהנו ממשחק טוב ואולי בעוד כמה שנים, מי יודע, תשבו ביחד, ממש באותו היציע, עם הילדים…

משפחת מונטל בהרכב כמעט-מלא
משפחת מונטל בהרכב כמעט-מלא
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח